Jaguar Forum banner

Is een 08 Jaguar 3.0 V6 compatibel met een Ford Duratec 3.0 V6?

1.3K views 4 replies 3 participants last post by  phillip.haldaman  
#1 ·
Helaas is de AJ30 Jaguar-motor in mijn X-Type uit 2008 onlangs defect geraakt. Gedeeltelijk gesmolten randen rond de zuigers werden vastgesteld bij een endoscopisch onderzoek; ik zal hem moeten reviseren of vervangen als ik hem aan de praat wil houden (hij is verder mechanisch perfect en roestvrij, wat de beslissing wat lastiger maakt). Aangezien Jaguar-motoronderdelen schaars zijn, weet iemand of de Ford Duratec AJ30 3.0 V6-motor van de broeder van de X-Type, die werd gebruikt in de Ford Mondeo, Five Hundred, Freestyle en Mercury Milan AWD-auto's, compatibel kan zijn in een Jaguar X-Type-toepassing? Ik denk dat ik met het voormalige eigenaarschap en de technische alliantie van Ford en Jaguar, en de Ford Duratec 3.0 V6-motor die in Ohio is gemaakt, een betere kans heb om een match te maken voor mijn X-Type via een Duratec V6-motor die wellicht gemakkelijker verkrijgbaar is dan een die specifiek van een andere X-Type afkomstig is. Bedankt voor jullie wijsheid, vrienden.

#2 ·
De AJV6 is gebaseerd op de Ford AJ30-motor, maar is eigenlijk niet hetzelfde. Belangrijkste verschillen zijn het brandstofinjectiesysteem, door Jaguar ontworpen cilinderkoppen met dubbele nokkenas en 4 kleppen per cilinder, mechanische bucket (DAMB) klepstoters, variabele kleptiming en verschillende andere Jaguar-additieven die de prestaties aanzienlijk verbeterden ten opzichte van de Ford.
Ik weet niet of de Ford-versie van de motor in de carrosserie van de X-Type kan worden geplaatst, maar zelfs als dat zou kunnen, zou je problemen hebben met de ECU vanwege het gebrek aan sensoren die in de Jaguar AJV6-versie zijn gemonteerd.
Wat ik zou willen zeggen is dat de Jaguar-versie van de motor veel meer vermogen produceert en dat je het verschil zeker zou voelen. De motor is een echt sterke eenheid in de Jaguar en is vrijwel kogelvrij, dus je probleem is een beetje vreemd en wijst op oververhitting, gebrek aan smering of een probleem met het brandstof/luchtmengsel.
Ik zou het idee om een vervangende motor te krijgen niet afschrijven, er zijn er nogal wat, hoewel er wat nieuwe programmering nodig zal zijn voor de ECU, voor zover ik weet.
Ik wens je veel succes.

#3 ·
Bedankt vriend; dat is uitstekende informatie. Ik heb de auto drie jaar geleden gebruikt gekocht met 136.000 mijl op de teller; Ik heb sindsdien slechts 6.000 mijl gereden. Het is mogelijk dat de vorige eigenaar (een oudere man die sinds hij hem nieuw kocht in Florida overwinterde en jaarlijks vanuit Michigan pendelde) zijn olieverversingen niet erg vond. Dat zou het toenemende olieverbruik van de motor kunnen verklaren, wat tot de storing leidde. Ik weet dat ik mijn geld er nooit meer uit zal halen. Met ÂŁ8000+/- aan reparatiekosten ben ik geneigd om hem gewoon door mijn monteur te laten reviseren. Nogmaals bedankt voor je tijdige inzicht; het allerbeste!

#5 ·
Wat een uitstekend voorstel, Rob! (Als geld niet zo'n probleem was, zou ik je aanbeveling onmiddellijk uitvoeren). En bedankt voor het delen van het artikel; het is geweldig. Zeer goed geschreven. Herinnerde me aan de volstrekt magnetische aantrekkingskracht van deze auto's op de ziel. Geen afgoderij, maar gewoon een extreme waardering voor het behendige ontwerp en de voortreffelijke techniek van een Jaguar-bedrijf dat ooit auto's bouwde met zo'n verbluffende schoonheid en zachte gratie. Ik bezit nu drie Jags, een X-200, X-300 en X-400, waarvan de laatste, die vreselijk gemist wordt door zijn maten in onze garage, momenteel 'in het ziekenhuis' ligt en wacht op zijn 'harttransplantatie' (bijv. een nieuwe motor). Nogmaals bedankt, maat; het allerbeste!