Mijn intentie en oprechte hoop is dat deze thread zal dienen als een informatieve bron voor toekomstige potentiële 09-12 XF-kopers. De (X250) XF-markt kan vreemd zijn, en hopelijk kan deze thread een aantal van de curiositeiten aanpakken die men kan tegenkomen bij het bekijken van gebruikte V8 XF's.
Ten eerste, om de vereiste disclaimer uit de weg te ruimen: Momenteel is er een algemene prijsverschil tussen de originele, pre-facelift 09-12 XF-modellen en de post-facelift 13-15 modellen. 2013 bracht een groot aantal updates, waaronder de ZF 8HP70-transmissie, nieuwe styling, revisies aan de distributieketting/spanners, twee optionele Meridian-geluidssystemen (ter vervanging van de Bowers & Wilkins-eenheid), en nog veel meer. Om deze redenen hebben de auto's uit 2013-15 de neiging om een premie te eisen in vergelijking met hun eerdere tegenhangers met een vergelijkbare kilometerstand en staat. Maar sommige mensen houden niet van de facelift-styling (hoewel dit een minderheidsgevoel lijkt te zijn). Anderen houden niet van de Meridian-systemen in vergelijking met de vorige Bowers and Wilkins-opstelling (een onderwerp van schijnbaar eeuwig debat). En sommige mensen zien gewoon geen financiële rechtvaardiging in het kopen van het post-facelift-model. Als je het eens bent met een van de voorgaande gevoelens en je kijkt naar een 09-12 XF V8(SC), dan ben je hier aan het juiste adres. Het debat over de vraag of de upgrades na 2013 de vergelijkende prijsverhoging waard zijn, kan waarschijnlijk het beste worden gereserveerd voor een andere thread.
Op een gegeven moment moet elke potentiële XF (V8)-koper in dit kamp de onvermijdelijke vraag onder ogen zien: ga ik voor een 09 4.2, of een latere 5.0?
In eerste instantie lijkt het misschien helemaal geen vraag. Waarom zou ik in godsnaam NIET voor de latere modelauto gaan met meer pk's met een identieke, zo niet betere brandstofbesparing? (evenals een bijgewerkte transmissie - ZF 6HP26 vs. ZF 6HP28) Toch zul je bij het zoeken op de gebruikte markt vaak 09's vinden (vooral voorbeelden met een lage kilometerstand) die MEER kosten dan hun tegenhangers uit de modellen van 10-12 jaar met een vergelijkbare kilometerstand! Ik was volledig verbijsterd door deze trend toen ik erover struikelde. Maar hoe meer onderzoek ik deed, hoe meer nuance ik vond in wat een echt fascinerend debat is dat meer wordt gekenmerkt door 'voors' en 'tegens' dan 'correctheid' of 'verkeerdheid'.
Dus, wat betreft de sterke punten van de 4.2 (specifiek in vergelijking met de 5.0 V8):
En natuurlijk de zwakke punten:
Ten eerste, om de vereiste disclaimer uit de weg te ruimen: Momenteel is er een algemene prijsverschil tussen de originele, pre-facelift 09-12 XF-modellen en de post-facelift 13-15 modellen. 2013 bracht een groot aantal updates, waaronder de ZF 8HP70-transmissie, nieuwe styling, revisies aan de distributieketting/spanners, twee optionele Meridian-geluidssystemen (ter vervanging van de Bowers & Wilkins-eenheid), en nog veel meer. Om deze redenen hebben de auto's uit 2013-15 de neiging om een premie te eisen in vergelijking met hun eerdere tegenhangers met een vergelijkbare kilometerstand en staat. Maar sommige mensen houden niet van de facelift-styling (hoewel dit een minderheidsgevoel lijkt te zijn). Anderen houden niet van de Meridian-systemen in vergelijking met de vorige Bowers and Wilkins-opstelling (een onderwerp van schijnbaar eeuwig debat). En sommige mensen zien gewoon geen financiële rechtvaardiging in het kopen van het post-facelift-model. Als je het eens bent met een van de voorgaande gevoelens en je kijkt naar een 09-12 XF V8(SC), dan ben je hier aan het juiste adres. Het debat over de vraag of de upgrades na 2013 de vergelijkende prijsverhoging waard zijn, kan waarschijnlijk het beste worden gereserveerd voor een andere thread.
Op een gegeven moment moet elke potentiële XF (V8)-koper in dit kamp de onvermijdelijke vraag onder ogen zien: ga ik voor een 09 4.2, of een latere 5.0?
In eerste instantie lijkt het misschien helemaal geen vraag. Waarom zou ik in godsnaam NIET voor de latere modelauto gaan met meer pk's met een identieke, zo niet betere brandstofbesparing? (evenals een bijgewerkte transmissie - ZF 6HP26 vs. ZF 6HP28) Toch zul je bij het zoeken op de gebruikte markt vaak 09's vinden (vooral voorbeelden met een lage kilometerstand) die MEER kosten dan hun tegenhangers uit de modellen van 10-12 jaar met een vergelijkbare kilometerstand! Ik was volledig verbijsterd door deze trend toen ik erover struikelde. Maar hoe meer onderzoek ik deed, hoe meer nuance ik vond in wat een echt fascinerend debat is dat meer wordt gekenmerkt door 'voors' en 'tegens' dan 'correctheid' of 'verkeerdheid'.
Dus, wat betreft de sterke punten van de 4.2 (specifiek in vergelijking met de 5.0 V8):
- De motor (AJ33/34S)
En natuurlijk de zwakke punten:
- Lederen dashboard krimpen/bubbels
- Algemene problemen met de bouwkwaliteit van het eerste jaar
- Het zwakke fabrieksdifferentieel
- Gebrek aan