Jaguar Forum banner

DE GROTE V8-DEBAT: 09 4.2 vs. 10-12 5.0

Tags
4.2 5.0
17K views 7 replies 7 participants last post by  JaguarJimmy  
#1 ·
Mijn intentie en oprechte hoop is dat deze thread zal dienen als een informatieve bron voor toekomstige potentiële 09-12 XF-kopers. De (X250) XF-markt kan vreemd zijn, en hopelijk kan deze thread een aantal van de curiositeiten aanpakken die men kan tegenkomen bij het bekijken van gebruikte V8 XF's.

Ten eerste, om de vereiste disclaimer uit de weg te ruimen: Momenteel is er een algemene prijsverschil tussen de originele, pre-facelift 09-12 XF-modellen en de post-facelift 13-15 modellen. 2013 bracht een groot aantal updates, waaronder de ZF 8HP70-transmissie, nieuwe styling, revisies aan de distributieketting/spanners, twee optionele Meridian-geluidssystemen (ter vervanging van de Bowers & Wilkins-eenheid), en nog veel meer. Om deze redenen hebben de auto's uit 2013-15 de neiging om een premie te eisen in vergelijking met hun eerdere tegenhangers met een vergelijkbare kilometerstand en staat. Maar sommige mensen houden niet van de facelift-styling (hoewel dit een minderheidsgevoel lijkt te zijn). Anderen houden niet van de Meridian-systemen in vergelijking met de vorige Bowers and Wilkins-opstelling (een onderwerp van schijnbaar eeuwig debat). En sommige mensen zien gewoon geen financiële rechtvaardiging in het kopen van het post-facelift-model. Als je het eens bent met een van de voorgaande gevoelens en je kijkt naar een 09-12 XF V8(SC), dan ben je hier aan het juiste adres. Het debat over de vraag of de upgrades na 2013 de vergelijkende prijsverhoging waard zijn, kan waarschijnlijk het beste worden gereserveerd voor een andere thread.

Op een gegeven moment moet elke potentiële XF (V8)-koper in dit kamp de onvermijdelijke vraag onder ogen zien: ga ik voor een 09 4.2, of een latere 5.0?

In eerste instantie lijkt het misschien helemaal geen vraag. Waarom zou ik in godsnaam NIET voor de latere modelauto gaan met meer pk's met een identieke, zo niet betere brandstofbesparing? (evenals een bijgewerkte transmissie - ZF 6HP26 vs. ZF 6HP28) Toch zul je bij het zoeken op de gebruikte markt vaak 09's vinden (vooral voorbeelden met een lage kilometerstand) die MEER kosten dan hun tegenhangers uit de modellen van 10-12 jaar met een vergelijkbare kilometerstand! Ik was volledig verbijsterd door deze trend toen ik erover struikelde. Maar hoe meer onderzoek ik deed, hoe meer nuance ik vond in wat een echt fascinerend debat is dat meer wordt gekenmerkt door 'voors' en 'tegens' dan 'correctheid' of 'verkeerdheid'.

Dus, wat betreft de sterke punten van de 4.2 (specifiek in vergelijking met de 5.0 V8):

• De motor (AJ33/34S)
De kleine AJ V8 heeft een lange weg afgelegd van de bescheiden en diepgaand gebrekkige AJ26 die voor het eerst in de jaren 90 de showrooms sierde. JLR en Ford hebben er allebei aan gewerkt om de defecten van deze motor in de loop van de tijd weg te werken en er een echte parel van een eenheid van te maken. Je zult af en toe een verhaal over een thermostaat of koelvloeistoflekkage vinden, maar deze motoren zijn zo kogelvrij als iets dat ooit onder de motorkap van een springende kat heeft gezeten. De supercharged AJ34S reageert ook zeer goed op modding, zoals vrij bekend is in de Jaguar-gemeenschap. De AJ34S heeft zelfs fabrieksgesmede zuigers in tegenstelling tot de gegoten zuigers van de latere AJ133.

En natuurlijk de zwakke punten:

• Lederen dashboard krimpen/bubbels
Jaguar gebruikte echt leer op het dashboard van de XF! Helaas betekent dat ook dat het leer de neiging heeft om in de zon te krimpen, en veel vroege XF's worstelen met het leer dat op het dashboard omhoog komt. Sommigen zeggen dat dit in 2010 is gecorrigeerd, hoewel anderen beweren dat het later is geïntegreerd. Het zou geweldig zijn om meer informatie te krijgen over wanneer Jaguar het leer/de lijm voor het dashboard heeft bijgewerkt.
  • Algemene problemen met de bouwkwaliteit van het eerste jaar
Het is inmiddels welbekend dat Britse autofabrikanten de eerstejaars modelauto's (en hun daaropvolgende eigenaren) gebruiken als proefkonijnen om erachter te komen wat ze hebben gemist bij de pre-productietests. Het is moeilijk om iets specifieks op dit front aan te wijzen, behalve te zeggen dat vroege XF-eigenaren te maken hebben gehad met een schijnbaar onevenredig aantal elektronische gremlins en montageproblemen (vooral met betrekking tot deurpanelen en dingen die te maken hebben met de kofferbak/laars).
  • Het zwakke fabrieksdifferentieel
Schokkend genoeg werden zelfs de supercharged modellen geleverd met open differentiëlen (vergelijkbaar met de voorgaande S-Type). Deze differentiëlen hebben de neiging om lekkageproblemen te hebben, en het kost een fortuin om ze te vervangen door officiële Jaguar-onderdelen. De meeste eigenaren kiezen ervoor om de open diff te vervangen door een Quaife LSD of een vergelijkbare LSD, omdat dit zowel de prestaties als de duurzaamheid verbetert.
  • Gebrek aan

Attachments

#3 ·
Ja, geweldige post.
Uit mijn ervaring en het lezen van het nummer één geheim om de AJ133 gezond te houden, is om de olie minstens elke zes maanden te verversen.
Dit vermindert aanzienlijk de koolstofopbouw op de achterkant van de inlaatkleppen en in de inlaatkanalen, en de olie "sludge" opbouw op alle draaiende onderdelen en vooral op de distributiekettingen. In lijn hiermee is het ook de moeite waard om minstens om de andere olieverversing een blik/bus/fles olieflush te gebruiken om een groot deel van de sludge te verwijderen.

#4 ·
Spoelen: Merk op dat er veel olie is die niet uit de 5,0-liter motoren kan worden afgetapt (Eerste vulling = 8,90 liter. Vervolg vullingen = 7,25 liter). Als u iets toevoegt dat niet de aanbevolen olie is, verdunt dit de nieuwe olie. De veilige optie lijkt vaker volledig te wisselen in plaats van te spoelen. Als u wel wilt spoelen, moet u waarschijnlijk twee olieverversingen snel achter elkaar uitvoeren, waardoor het mengsel ongeveer 95% nieuw is.

#5 ·
Inderdaad Overseer On demand,

Je hebt het vrij goed getroffen. Veel van de items die je noemt over de 5ltr V8 heb ik uit de eerste hand gezien tijdens het zoeken naar een upgrade. 09/10.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een X250 3 ltr XF SC, 2013, waarbij de vorige eigenaar en JLR alle koelproblemen, waterpompen en slangen, buizen (een paar keer) hebben vervangen / vernieuwd / opgelost, en later een zeer goedkope 08 S type R als een klein projectauto.

Ik heb het probleem met het draaien van de krukaslagers in je bericht niet gezien, of de veergeladen isolator voor de supercharger-storingen, ook interessante struikelpunten voor de onvoorzichtigen.

Ik heb nooit een bevredigende reden gevonden voor de onderkanten die draaien op de lagers, een laag oliepeil wordt zo nu en dan genoemd. Regelmatig onderhouden auto, dan whoosh.

Goed gedaan, ga zo door.

#6 ·
Ik heb zojuist een XF Supercharged uit 2009 gekocht met 25.000 mijl, vergeleken met een XF uit 2012, precies waar je het over hebt, je hoeft alleen maar een Jag-monteur bij een Jag-dealer te bellen. Als ze gepassioneerd zijn, zullen ze je allemaal vertellen dat de 4.2 Jag V8 de beste V8-motor is die ze ooit hebben gemaakt. Houd er rekening mee dat 2009 het laatste jaar was voor deze supercharged iconische motor. Misschien zijn de eerste kinderziektes op sommige carrosserie- en frameonderdelen logisch, maar de aandrijflijn is inderdaad kogelvrij. Elke 5.000 mijl heb ik altijd Lucas injectorreiniger gebruikt met Shell 93 octaan voor een mooie lange rit op de snelweg. Ik heb een premie betaald voor mijn 6e Jaguar, namelijk deze XF Supercharged uit 2009, met een glimlach op mijn gezicht. Ik geef toe dat ik ook van de 3.0 Supercharged motor hou, ik hield ook van mijn 2017 XF 35t.

#7 ·
Ik heb net een XF Supercharged uit 2009 gekocht met 25.000 mijl, vergeleken met een XF uit 2012, precies waar je het over hebt, je hoeft alleen maar een Jag-monteur te bellen bij een Jag-dealer. Als ze gepassioneerd zijn, zullen ze je allemaal vertellen dat de 4.2 Jag V8 de beste V8-motor is die ze ooit hebben gemaakt. Houd er rekening mee dat 2009 het laatste jaar was voor deze supercharged iconische motor. Misschien zijn er in het eerste jaar wat problemen met carrosserie- en frameonderdelen, maar de aandrijflijn is inderdaad kogelvrij. Elke 5.000 mijl heb ik altijd Lucas injectorreiniger gebruikt met Shell 93 octaan voor een mooie lange rit over de snelweg. Ik heb een premie betaald voor mijn 6e Jaguar, namelijk deze XF Supercharged uit 2009, met een glimlach op mijn gezicht. Ik geef toe dat ik ook van de 3.0 Supercharged motor hou, ik hield ook van mijn 2017 XF 35t
Ik denk dat je weet dat de 3.0 supercharged (AJ126) in wezen identiek is aan de 5.0 supercharged (AJ133), behalve 2 minder cilinders, kleinere boring, kleinere slag en een kleinere supercharger????

#8 ·
Mijn intentie en oprechte hoop is dat deze thread zal dienen als een informatieve bron voor toekomstige potentiële 09-12 XF-kopers. De (X250) XF-markt kan vreemd zijn, en hopelijk kan deze thread enkele van de curiositeiten aanpakken die men kan tegenkomen bij het bekijken van gebruikte V8 XF's.

Ten eerste, om de vereiste disclaimer uit de weg te ruimen: Momenteel is er een algemene prijsverschil tussen de originele, pre-facelift 09-12 XF-modellen en de post-facelift 13-15 modellen. 2013 bracht een groot aantal updates, waaronder de ZF 8HP70-transmissie, nieuwe styling, revisies aan de distributieketting/spanners, twee optionele Meridian-geluidssystemen (ter vervanging van de Bowers & Wilkins-eenheid), en nog veel meer. Om deze redenen hebben de auto's uit 2013-15 de neiging om een premie te eisen in vergelijking met hun eerdere tegenhangers met een vergelijkbare kilometerstand en conditie. Maar sommige mensen houden niet van de facelift-styling (hoewel dit een minderheidsgevoel lijkt te zijn). Anderen houden niet van de Meridian-systemen in vergelijking met de vorige Bowers and Wilkins-opstelling (een onderwerp van schijnbaar eeuwigdurende discussie). En sommige mensen zien gewoon de financiële rechtvaardiging niet in het kopen van het post-facelift-model. Als je het eens bent met een van de voorgaande gevoelens en naar een 09-12 XF V8(SC) kijkt, ben je hier aan het juiste adres. De discussie over de vraag of de upgrades na 2013 de prijsverhoging waard zijn, kan waarschijnlijk het beste worden bewaard voor een andere thread.

Op een gegeven moment moet elke potentiële XF (V8) koper in dit kamp de onvermijdelijke vraag beantwoorden: ga ik voor een 09 4.2, of een latere 5.0?

In eerste instantie lijkt het misschien geen vraag te zijn. Waarom zou ik in hemelsnaam NIET voor de latere modelauto met meer pk's gaan met een identieke, zo niet betere brandstofbesparing? (evenals een bijgewerkte transmissie - ZF 6HP26 vs. ZF 6HP28) Toch zul je bij het zoeken op de gebruikte markt vaak 09's vinden (vooral voorbeelden met een lage kilometerstand) die MEER kosten dan hun tegenhangers uit de modellen van 10-12 jaar met een vergelijkbare kilometerstand! Ik was volledig verbijsterd door deze trend toen ik erover struikelde. Maar hoe meer onderzoek ik deed, hoe meer nuance ik vond in wat een werkelijk fascinerende discussie is die meer wordt gekenmerkt door "voors" en "tegens" dan "correctheid" of "verkeerdheid".

Dus, wat betreft de sterke punten van de 4.2 (specifiek in vergelijking met de 5.0 V8):

• De motor (AJ33/34S)
De kleine AJ V8 heeft een lange weg afgelegd van de bescheiden en diepgaand gebrekkige AJ26 die voor het eerst in de jaren 90 de showrooms sierde. JLR en Ford hebben er allebei aan gewerkt om de defecten van deze motor in de loop van de tijd weg te werken en er een echt juweeltje van een eenheid van te maken. Je zult af en toe een verhaal over een thermostaat of koelvloeistoflekkage vinden, maar deze motoren zijn zo kogelvrij als iets dat ooit onder de motorkap van een springende kat heeft gezeten. De supercharged AJ34S reageert ook zeer goed op modding, zoals vrij bekend is in de Jaguar-gemeenschap. De AJ34S heeft zelfs fabrieksgesmede zuigers in tegenstelling tot de gegoten zuigers van de latere AJ133.

En natuurlijk de zwakke punten:

• Lederen dashboard krimpen/bubbels
Jaguar gebruikte echt leer op het dashboard van de XF! Helaas betekent dat ook dat het leer de neiging heeft om in de zon te krimpen, en veel vroege XF's worstelen met het leer dat op het dashboard omhoog komt. Sommigen zeggen dat dit in 2010 is gecorrigeerd, hoewel anderen beweren dat het later is geïntegreerd. Het zou geweldig zijn om meer informatie te krijgen over wanneer Jaguar het leer/de lijm voor het dashboard heeft bijgewerkt.
  • Algemene problemen met de bouwkwaliteit van het eerste jaar
Het is inmiddels wel bekend dat Britse autofabrikanten de eerstejaarsmodelauto's (en hun daaropvolgende eigenaren) gebruiken als proefkonijnen om erachter te komen wat ze hebben gemist bij pre-productietests. Het is moeilijk om iets specifieks op dit front aan te wijzen, behalve te zeggen dat vroege XF-eigenaren te maken hebben gehad met een schijnbaar onevenredig aantal elektronische gremlins en montageproblemen (vooral met betrekking tot deurpanelen en dingen die betrekking hebben op de kofferbak/laars).
  • De zwakke fabrieksdifferentieel
Schokkend genoeg werden zelfs de supercharged modellen geleverd met open differentiëlen (vergelijkbaar met de voorgaande S-Type). Deze differentiëlen hebben de neiging om lekkageproblemen te hebben, en het kost een fortuin om ze te vervangen door officiële Jaguar-onderdelen. De meeste eigenaren kiezen ervoor om de open diff te vervangen door een Quaife LSD of een vergelijkbare LSD, omdat dit zowel de prestaties als de duurzaamheid verbetert.
  • Gebrek aan "R"-variant
Dit is waarschijnlijk de minst significante klacht (vandaar dat ik hem als laatste heb vermeld), maar sommige mensen zijn er helemaal niet blij mee dat het 09-model geen XFR-variant heeft gekregen. Hoewel er een knop is voor "Dynamische modus" bij de versnellingspook, kreeg de XF supercharged niet de elektronische sperdifferentieel van de R, bekend als "Active Differential Control". En de standaard 09 XF "telefoonkiezer"-wielen zijn berucht lelijk. Geweldig als je een sleeper wilt, maar lang niet de aanwezigheid of esthetische aantrekkingskracht van een XFR.

Wat betreft de 5.0-auto's, de unieke sterke punten zijn:

• De kracht en afstembaarheid van de AJ133 V8
De AJ133 van Jaguar is werkelijk een krachtpatser. In standaardvorm zijn de dingen die men onmiddellijk opmerkt de verhoogde low-end koppel (op zowel de atmosferische als de supercharged modellen) versus de 4.2 dankzij de toename in cilinderinhoud. Dollar voor dollar, mod voor mod, de AJ133 zal gewoon meer vermogen leveren en grotere winsten zien dan de AJ33/34S. Velocity Automotive Performance heeft de bovengrens van de motor genoemd als tussen de 750-800 pk, wat absoluut waanzinnig is. En dankzij de directe injectie en het efficiëntere supercharger-systeem, evenals een groot aantal ontwerpwijzigingen om parasitaire verliezen te verminderen, kan de motor deze ongelooflijke aantallen leveren met een vergelijkbare mpg als een vergelijkbaar gemodificeerde 4.2 (zo niet beter onder ideale omstandigheden).

• Over het algemeen verbeterde bouwkwaliteit
Hoewel de bekende en inmiddels goed gedocumenteerde normale X250-fouten nog steeds overvloedig aanwezig zijn, lijkt Jaguar een groot deel van de eigenzinnige problemen met de bouwkwaliteit van de allereerste auto's te hebben aangepakt.
  • XFR beschikbaar (voor degenen die het willen). Veel mensen voelen zich aangetrokken tot de X250 XF, specifiek vanwege de XFR. Hoewel de meeste upgrades meer esthetisch van aard zijn dan prestatiegericht, zal het gebrek aan XFR-aanbod voor modellen van vóór 2010 voldoende zijn om sommigen te beïnvloeden.

Op dit punt is het dan een vrij overtuigende overwinning voor de 2010-2012 XF V8.... oh... wacht, ik ben nog niet aan de nadelen toegekomen, toch?

En hier beginnen de rollen te draaien. De 2010-2012 XF V8 heeft één hoofdfout - de motor, en bijna alles wat ermee te maken heeft.

Op dit punt zijn er al veel forumantologieën geschreven over de inherente problemen van de AJ133, vooral de modellen uit 2010-2012, en deze post is ook niet bedoeld om aan die lijst toe te voegen. Maar om wat meer specificiteit te geven, zijn problemen met de distributieketting en kettingspanner de belangrijkste oorzaak (waarbij JLR zelfs een rechtszaak heeft aangespannen over dit catastrofale verzuim). Voeg daaraan de desintegrerende waterpompen toe (die bij de AJ133 het beste als een slijtageonderdeel kunnen worden behandeld als je niet het risico wilt lopen gestrand te raken), daaropvolgende slangscheuren/lekkages en slangconnectorfouten, en het koelsysteem rechtvaardigt eveneens constante controle.

En op de lijst met zorgen over slijtage op lange termijn staat de koolstofopbouw veroorzaakt door het directe injectiesysteem. Jaguar bracht de AJ133 uit in een tijd dat bedrijven als Toyota, Subaru et al. al overstapten op een hybride injectiesysteem. Na jarenlang voornamelijk Duitse autofabrikanten te hebben gelogen over de effecten van koolstofafzetting op de kleppen (variërend van aanzienlijk verlies aan pk's en benzineverbruik tot voortijdige slijtage van de klepbediening, tot in de ergste gevallen, motorschade), waren de fabrikanten betrapt, rood van schaamte, en moesten de meesten de inherente problemen van dergelijke systemen erkennen voordat ze snel overstapten op hybride poort- en directe injectiesystemen. Jaguar erkende WEL de inherente beperking van het ontwerp en deed zijn best om het probleem te beperken via een ingebouwde lucht/olie-afscheider (zie bijgevoegde afbeelding). En, tot eer van JLR, ondanks dat het een generatie achterloopt in ontwerp, heeft de AJ133 minder koolstofafzetting op de kleppen dan veel van zijn tijdgenoten (vooral van BMW en Audi). Toch zal dit, zonder routinematige reiniging en de juiste olie, niet alleen overmatige voortijdige slijtage van de kleppen en klepbediening veroorzaken, maar kan het ook leiden tot een opbouw van druk die het PCV-systeem kan beschadigen, vooral de kleppen (nogmaals, zie bijgevoegde afbeelding) die meestal alleen een storingspunt zijn bij hogere kilometerstanden als koolstofreiniging wordt verwaarloosd. De AJ113 is ook kieskeurig over olie, en er worden frequentere olieverversingen aanbevolen om het constante en onvermijdelijke probleem van koolstofafzetting op de kleppen te helpen beteugelen. Evenzo, als je naar een voorbeeld met een hogere kilometerstand kijkt, moet je de standaard daling van het vermogen en het benzineverbruik verwachten die onvermijdelijk is in de loop van de tijd met DI-motoren, met enige toerekenbare variantie aan de staat van de auto en hoe rigoureus deze is onderhouden/gereinigd (soms slechts 5% of minder, soms wel 15-20%).

Natuurlijk, ALS het nauwgezet wordt onderhouden, heeft de AJ133 bewezen dat het anderszins een redelijk duurzame eenheid kan zijn. Er zijn verschillende voorbeelden (meestal XJ's en RR's) die de 400.000 mijl-grens hebben overschreden met hun originele motor, wat een bewijs is van wat de AJ gen 3 kan onder de juiste omstandigheden. Helaas is dit gewoon niet het geval voor de meeste AJ133-eenheden, en de constante dreiging van het falen van vitale motoronderdelen weegt zwaar op de geest van veel 2010-2012 XF V8-eigenaren, vooral gezien het feit dat de prijs van een nieuwe motor van Jaguar de vorige waarde van de auto kan benaderen.

TLDR: De 4.2 is mechanisch duurzamer (hoewel iets minder goed in elkaar gezet aan de binnenkant) en over het algemeen goedkoper in onderhoud. Als je een V8 XF koopt om de komende 5-10 jaar of 100.000+ mijl te houden, is een 4.2 een veel veiligere gok dan de 5.0 als je geen later model van 2013+ kunt betalen (of, nogmaals, als je niet wilt omgaan met de altijd aanwezige koolstofafzetting op de kleppen). Zelfs als je van plan bent om af en toe een trackdag te doen, kan het beter zijn om een 4.2 te kopen en deze gewoon te voorzien van aftermarket remblokken/vloeistof en de populaire aftermarket Quaife diff (die op het circuit eigenlijk superieur zou zijn op het circuit aan het elektronische differentieel van Jaguar, dat, hoewel leuk, niet veel meer waard is dan opwellende wolken van bandenrook).

Als je de auto voor een korte tijd houdt/leaset en de extra risico's niet erg vindt, is de 5.0 waarschijnlijk de voorkeur, aangezien ze ongeveer evenveel kosten. En de AJ133 is een absolute sensatie en een echte monster met een katrol en een tune. Wees je gewoon bewust van waar je aan begint, evenals de waarschuwingssignalen. Veel eigenaren hier HEBBEN geweldige ervaringen gehad met hun 5.0's, maar zelfs sommige van de meest aandachtig onderhouden auto's zijn er geweest, en dat is gewoon een onvermijdelijk deel van het gokken met vroege AJ133's.

Corrigeer eventuele feitelijke fouten die je kunt vinden, aangezien deze post bedoeld is als een bron voor potentiële XF (X250) V8-kopers. Update de thread op dezelfde manier met eventuele andere bekende problemen die uniek zijn voor de 09-12 XF, evenals de AJ33-, AJ34S- en AJ133-motoren en ZF 6HP26/28-transmissies.
Deel gerust je eigen ervaringen! Heb je een 5.0 gekocht en wou je dat je een 4.2 had gekocht? Heb je een 4.2 gekocht en wou je dat je de gok met de 5.0 had gewaagd? Plaats een reactie!
Ik ben aan mijn 6e Jaguar toe en toen er een 2009 XF SC met 24K mijl opdook, was het een auto die ik niet kon missen als je een Jag-liefhebber bent zoals ik. Ik verkocht mijn 2017 XF 3.0 SC om de 2009 te krijgen. Vandaag, twee jaar later, zal hij 45K mijl bereiken op mijn terugreis van STL naar St. Augustine. Deze 4.2 SC is op verschillende retourreizen geweest van meer dan 2.000 mijl en het is ongelooflijk op de openbare weg. Hij haalt 23-25 MPG bij 80-85 MPH, afhankelijk van de wegomstandigheden. Ja, de Diff-afdichting lekte, dus deze is vervangen bij 40K mijl. Ik ben 65 en doe deze auto niet af. Helaas zijn Jags spotgoedkoop, vooral als ze 10 jaar of ouder zijn. Als ik een 2009 XJ of XJR met de 4.2 en een lage kilometerstand tegenkom, zou ik hem meteen kopen, het laatste jaar van de 4.2-motor is echt een speciale rit.