Jaguar Forum banner

XK of XKR, 4.2 of 5.0, dat is de vraag

2 reading
16K views 26 replies 14 participants last post by  8bit  
#1 ·
Hallo, ik verkoop momenteel mijn 59MGA en heb besloten de opbrengst te besteden aan iets nieuwer, maar net zo prachtig. Mijn budget ligt tussen de £15k-£19k (afhankelijk van hoeveel ik krijg voor de MGA) en ik hoopte wat hulp te krijgen bij het verfijnen van mijn zoektocht. Ik denk momenteel dat ik voor een XKR 4.2 moet gaan, gebaseerd op het feit dat hij vier uitlaten heeft en ik denk dat ik het geluid van een 4.2 mooier vind omdat hij niet knettert zoals de 5.0 kan en meer een brom heeft. Elk jaar dat ik me kan veroorloven, is waarschijnlijk 2007-2011. Advies over of een van die jaren een beter jaar bleek te zijn dan de andere, zou geweldig zijn. Ik ben niet bezorgd over een hoge kilometerstand, iets als 70-80k is prima, want dit wordt niet mijn hoofdwagen en ik schat dat ik waarschijnlijk niet meer dan 1500 mijl per jaar zal rijden. Hoewel ik de hoge kilometerstand in gedachten moet houden, zou het goed zijn om te weten wat de dure mijlpalen zijn om rekening mee te houden voor auto's met een hoge kilometerstand. Ik zal de auto ook op mijn oprit moeten houden en omdat hij soms een week of twee niet wordt gereden, zal ik moeten investeren in een degelijke outdoor druppellader, advies voor en tegen dit zou geweldig zijn.

Ik weet dat ik met elke combinatie erg blij zal zijn, dus ik ben niet helemaal onbeweeglijk over de XKR 4.2 en kan best een XK 5.0 kopen nadat ik heb geluisterd naar wat jullie, de eigenaren, te zeggen hebben! Maar natuurlijk zou jullie kennis over waarom je een bepaald model prefereert enorm nuttig zijn en inderdaad waar je vooral op moet letten en naar moet luisteren als ik de sprong waag om een paar proefritten te maken.

Veel dank bij voorbaat voor uw advies.

Iain
 
#2 ·
Welkom op het forum Iain.
We kunnen je het meeste vertellen wat er te weten valt, maar eerlijk gezegd is het beste wat je kunt doen er 1 van de 4.2 en 1 van de 5.0 testen.
De 4.2-motor is zo goed als kogelvrij, hoewel de vroege 5.0L-motoren last hadden van waterpompstoringen.
Elke auto van vóór 2009 heeft mogelijk niet de "duckbill"-aanpassing voor de aircocondensafvoer gehad, dus wees daarvan op de hoogte.
Zorg ervoor dat alles elektrisch werkt, als je het niet zeker weet, vraag het dan en we zullen het je laten weten.

Succes met je zoektocht. Geniet ervan. :)
 
#3 ·
#4 ·
Mijn huidige gedachte is dat ik voor een XKR 4.2 moet gaan, gebaseerd op het feit dat deze vier uitlaten heeft
Vergeet niet, het is niet moeilijk (en niet belachelijk duur) om de 2-pijps einddemper van een niet-supercharged XK direct te verwisselen voor die van een 4-pijps supercharged XKR als (zoals ik) je de look en het geluid van 4 pijpen prefereert, maar niet de complicatie / kosten van een supercharger wilt. De niet-supercharged auto's zijn sowieso behoorlijk snel!

Let er wel op dat je de einddempers niet kunt verwisselen tussen 4.2 en 5.0 liter auto's omdat de inlaatpijpen verschillend zijn.
 
#5 ·
Sinds wanneer is 70.000-80.000 'veel kilometers'? Het lijkt erop dat je hem op dat punt net aan het inrijden bent. Net de 155.000 gepasseerd op de mijne, en ze rijdt nog steeds als de dag dat ik haar kocht (acht jaar geleden @ 112.000) :)
 
  • Like
Reactions: Peterv
#6 ·
Bedankt jongens. Hebben me al wat ideeën gegeven om over na te denken! Het lezen van die post van jou, Neil, uit 2015 helpt echt. De hogere specificatie is niet zo veel duurder dan een lagere specificatie als het gaat om het kopen van een 11-12 jaar oude auto, dus XKR voelt als een betere waarde en als ik behoorlijk wat geld ga uitgeven, wil ik alle mooie genoegens in het interieur.

Bedankt Jim voor de tip over de duckbill-toevoeging uit 2009. Ik had gelezen dat de airconditioning een serieuze overtreder was in de XK's en XKRs, maar wist niet dat Jag vanaf 2009 een oplossing had geboden.

Wat zijn de belangrijkste werkzaamheden die nodig zijn of waar je op moet letten in een auto die bijvoorbeeld 70.000-80.000 mijl heeft gereden?
 
#11 ·
Bedankt jongens. Heeft me al wat ideeën gegeven om over na te denken! Het lezen van die post van jou Neil uit 2015 helpt echt. De hogere specificatie is niet zo veel duurder dan een lagere specificatie als het gaat om het kopen van een 11-12 jaar oude auto, dus XKR voelt als een betere waarde en als ik behoorlijk wat geld ga uitgeven, wil ik alle mooie genoegens in het interieur.

Bedankt Jim voor de tip over de duckbill-toevoeging uit 2009. Ik had gelezen dat de airconditioning een seriemisdadiger was geweest in de XK's en XKRs, maar wist niet dat Jag vanaf 2009 een oplossing had geboden.

Wat zijn de belangrijkste werkzaamheden die nodig zijn of waar rekening mee moet worden gehouden in een auto die bijvoorbeeld 70.000-80.000 mijl heeft gereden?
Hoi Iain,
Vergeet niet dat 2009 het jaar is waarin de 4.2 werd vervangen door de 5.0. De 4.2 had het duckbill-probleem, niet de 5.0. (Ik weet het, want ik heb er een;))
Ook het vermelden waard is dat je voor het modeljaar 2009 het Portfolio-pakket ook voor de XK kon hebben, niet alleen voor de XKR zoals voorheen.
 
#7 ·
Hallo Iain, je hebt een paar opties, alle 4.2's zijn goed, het is de moeite waard om in een paar verschillende specificatie auto's te rijden, als je het als een toekomstige klassieker wilt houden, is het misschien de moeite waard om naar een aantal van de hoger gespecificeerde auto's te kijken, afgezien van de XK en XKR cabriolet en coupé kun je ook kijken naar de Portfolio, die zeer goed gespecificeerd is, cremona 20 inch lichtmetalen velgen, bowers wilkins stereo, ect, of misschien de XK60 die beschikbaar was met een jaguar bodykit ect, en natuurlijk hadden de meeste modellen de opties van de oorspronkelijke eigenaren, dus neem de tijd en doe je huiswerk, als je geen haast hebt, kun je dingen onderzoeken terwijl we in lockdown zitten, dan een paar bijeenkomsten bijwonen en met eigenaren praten, ik ga vaak naar de Jaguar breakfast club meetings op de eerste zaterdag van elke maand (COVID toelatend) in het British motor museum Gaydon, waar ze ook het Jaguar heritage museum hebben, een echt leuke dag uit.
 
#8 ·
De 4.2 is een van de meest betrouwbare high-power units. Er is een valley pipe, wat gewoon een rubberen slang in de V is. Deze moet om de 80.000 km vervangen worden. De supercharger moet eraf om dit te doen. Het is zelf te doen of kost ongeveer £400 bij een specialist.
De 5.0 kan last hebben van een probleem met de distributiekettingspanner. Sommige zijn oké en sommige falen rond de 100.000 mijl. Auto's na 2015 zijn geüpdatet en lijken in orde, het vervangen van de kettingen en spanners zou waarschijnlijk ongeveer £1500 kosten.
Versnellingsbakken moeten om de 70.000 km of 10 jaar een servicebeurt krijgen, circa £400.
Al met al veel betrouwbaarder dan ze ooit de credits voor zullen krijgen.
 
#9 ·
Ik heb een XKR uit eind 2006 met 68k op de teller. Ik had wat geld te besteden voordat het verdween in een bank of een of ander parasitaire instantie. Met £30k-£35k om uit te geven, keek ik naar Aston Martins en ze zijn inderdaad erg mooi, maar niemand zal me ervan overtuigen dat er een verschil van meer dan £20k is tussen de twee auto's van vergelijkbare leeftijd. Dus de volgende F-type net over in V8-geld weer erg mooi maar dezelfde gedachte, wat krijg ik voor meer dan £20k plus mijn auto? Mijn conclusie voorlopig is om geld uit te geven aan deze zeer mooie auto en hem zo goed mogelijk te maken. Tot nu toe heeft hij schijven en remblokken voor en achter gehad, een volledige servicebeurt inclusief vloeistoffen, filters en bougies en het is tot nu toe ongeveer £1200. De volgende is een volledige set P Zero's en dat is voorlopig voldoende, want ik ben van plan om er van te genieten, elke minuut ervan, zodra we weer mogen spelen. Mijn advies zou vergelijkbaar zijn, houd een budget over om aan de auto te besteden om hem perfect te maken, want zoals bij elke auto die 10 jaar of ouder wordt, zal er wel iets aan gedaan moeten worden.
 
#10 · (Edited)
Er waren verschillende wijzigingen in de MY2010 5.0l, met name de ophanging en het interieur, wat het aantrekkelijk maakt. Ik twijfelde over de 4.2 XKR versus 5.0 XK NA en voor een vergelijkbare kilometerstand en prijs leek de 5.0L XK Portfolio de juiste keuze voor mij. Zoals anderen al hebben gezegd, kun je niet veel verkeerd doen. Zelfs de 4.2 XK NA is een geweldige auto en snel genoeg voor een oude man op de openbare weg.
 
#15 ·
Het was alleen gesorteerd voor de 5L, maar het werd achteraf ingebouwd voor degenen die het probleem op de 4.2 hadden. Sommige mensen hebben het zelf gedaan.
 
#16 ·
Mijn eigen 5.0 XKR heeft een VIN waarvan Jaguar zegt dat deze niet wordt beïnvloed door het duckbill-probleem, dus het herziene onderdeel zou moeten zijn gemonteerd. Dat is niet zo, ik ben er onlangs in geslaagd mijn inspectiecamera erin te krijgen om te kijken, absoluut de originele duckbill.
 
#17 · (Edited)
Hallo Ian,
Ik had eerder een 2006 XK 4.2 en was er dol op. De enige grote uitgave was het dringend vervangen van een draaiende nivellerende koplamp voor een APK, wat £1400 plus montage kostte. Maar verder waren de servicebeurten en onderdelen ongeveer £500-£800 per jaar. We hebben geweldige tijden gehad in die auto, we toerden door het VK, maar voornamelijk Schotland, en hij reed ook 60 mijl per dag voor woon-werkverkeer. Heb hem vervangen toen hij 97.000 mijl had.
Veranderd voor de 5.0 XKR. Wauw. Maar om eerlijk te zijn, tenzij je echt een XKR wilt, zal een goede 4.2 je goed van dienst zijn.
Ik zal de mijne misschien volgend jaar veranderen (hij staat nu op 77.000 mijl), maar wat moet ik kopen? De XK/XKR heeft zoveel meer ruimte dan een F-Type, en we willen geen SUV, dus misschien een 2014 5.0 XK. Het laatste jaar dat ze werden gemaakt. 😉
 
#20 · (Edited)
Ik kocht de 4.2 XKR 3 jaar geleden vanwege 1. looks, 2. Interieur (wtf met die knop op de 5.0), 3. Prijs
Erg blij met mijn beslissing, maar heb nog nooit in een 5.0L gereden, dus kan er geen commentaar op geven.
De 4.2 lijkt een van de meest kogelvrije motoren te zijn die JLR ooit heeft gemaakt, en mijn vrienden bij JLR die betrokken zijn bij het XK-programma hebben me ervan overtuigd dat ik onbewust de juiste keuze heb gemaakt - relevant is het feit dat ik de mijne voor altijd wil houden en graag zelf eraan sleutel.

Ik vermoed dat, net als bij mijn auto, de meeste 4.2's het eendenbekprobleem hebben laten verhelpen - ik heb berichten gelezen dat reparaties mogelijk zijn met niet meer dan 1 uur werk, dus het is zeker geen showstopper. Ik ken mensen met 5.0-problemen die vele malen meer dan 1 uur zouden kosten om te repareren, dus het is allemaal afhankelijk van de situatie.
 
#21 ·
Hallo allemaal,

Dus tijdens de lockdown heb ik zitten kwijlen over verschillende xk/xkr's en nu de beperkingen versoepelen, kijk ik ernaar uit om er nu een te proefrijden en hopelijk dan te kopen! Deze lockdown-tijd heeft me echt geholpen mijn onderzoek te verfijnen om te begrijpen wat ik wil qua specificaties en wat ik me kan veroorloven. Dus er is er een die onlangs privé te koop is aangeboden en die er echt uitspringt in vergelijking met veel waar ik doorheen heb gebladerd, maar hij wordt op ongeveer 150 mijl afstand van mij verkocht. Hij ziet er prachtig uit en heeft alle extra's speed pack/aero/sports pack etc. Hij ziet er mint uit, maar ik heb de meest recente adviezen gecontroleerd, die zeggen:
  • Wiel aan de voorkant aan de zijkant iets vervormd (5.2.2 (c) (i))
  • Wiel aan de voorkant aan de zijkant iets vervormd (5.2.2 (c) (i))
Moet ik me zorgen maken? De kosten van het vervangen van 2 x Kalimnos-wielen zouden behoorlijk duur zijn, kan ik me voorstellen?

Veel dank bij voorbaat voor uw gedachten hierover

Iain
 
#22 ·
Lichte vervormingen kunnen worden gerepareerd zonder dat de wiel volledig vervangen hoeft te worden. Ik zou de verkopende dealer vragen om de wielen te laten repareren en opknappen als onderdeel van de onderhandelingen, tenzij ze gedocumenteerd bewijs kunnen leveren dat dit al is gedaan.
 
#23 ·
Lichte vervormingen kunnen worden gerepareerd zonder het wiel volledig te hoeven vervangen. Ik zou de verkopende dealer vragen om de wielen allemaal te laten repareren en opknappen als onderdeel van de onderhandelingen, tenzij ze gedocumenteerd bewijs kunnen leveren dat dit al is gedaan.
Ik had een kleine scheur in een van mijn wielen, veroorzaakt door een pothole, die pas werd ontdekt toen ik het inleverde voor een "langzame lekke band" reparatie. Heb het laten repareren voor £50 en ben prima geweest voor de laatste 3000 kilometer.
 
#24 ·
Ga daar niet heen IMHO - het is een teken dat er niet goed voor is gezorgd - er zijn nog genoeg vissen in de zee. Als het lokaal was, dan zou je het kunnen proefrijden om het te bekijken - of misschien iemand vragen om dit namens jou te doen. Toen ik aan het zoeken was, zag ik ook voorbeelden met vervormde velgen, wat voor mij in ieder geval een rode vlag was. Als ze bereid zijn om duizend euro van de prijs af te halen om de velgen te vervangen en een volledige geometriecontrole uit te voeren, dan is het misschien een optie, ervan uitgaande dat de prijs klopt.
 
#27 ·
Ga daar niet heen IMHO - het is een teken dat er niet goed voor is gezorgd - er zijn nog genoeg vissen in de zee
Als het lokaal zou zijn, dan zou je het kunnen proberen om het te bekijken - of misschien iemand vragen om dit namens jou te doen
Toen ik zocht, zag ik ook voorbeelden met vervormde velgen, wat voor mij op zijn minst een rode vlag was
Als ze bereid zijn om duizend euro van de prijs af te halen om de velgen te vervangen en een volledige geo-check te doen, dan is het misschien een optie, ervan uitgaande dat de prijs klopt
Ik denk dat dat een beetje hard is. Grote wielen met banden met een lage profielhoogte zullen altijd gevoelig zijn voor vervorming door slechte wegdekken, wat niet per se duidt op een slechte standaard van zorg voor de auto. Ik ben heel zorgvuldig met de mijne en heb toch wat schade aan de wielen opgelopen, tenzij je ergens woont met zeer goede wegen is het bijna onvermijdelijk. Kleine vervorming kan ook effectief worden gerepareerd, dus ik betwijfel of je er zou komen door aan te dringen op het vervangen van de velgen, maar ja, als uitgangspositie voor onderhandeling is het misschien de moeite waard om het in ieder geval te proberen.
 
#25 ·
Vraag het de verkoper. Wat veroorzaakte de vervorming?
Hoeveel mijlen is het al zo?
Op welke manier is het vervormd, aangezien balanceren geen deel uitmaakt van de APK, hoe heeft de inspecteur het opgemerkt?

De wielen kunnen hoogstwaarschijnlijk worden rechtgetrokken, dat gebeurt de hele tijd.
Er was hier onlangs een bericht waarin iemand die op afstand een auto kocht, een lokale specialist betaalde om ernaar te kijken (lokaal bij de eigenaar), het kostte ongeveer £ 100 en hij kreeg een pre-purchase inspectie met slechts een kleine lekkage op het rapport. Korting onderhandeld en vervolgens gereisd om op te halen.