Jaguar Forum banner

ZF6HP26 Transmissie adaptatie reset & leerprocedure

1 reading
19K views 9 replies 7 participants last post by  del  
#1 ·
Hallo,

Een jaar geleden is mijn 2.7D S-Type volledig gereviseerd (door een ZF-specialist), bijna alle onderdelen zijn vervangen door originele ZF-onderdelen (nieuwe koppelingsplaten, nieuwe mechatronic/kleppenhuis, nieuwe afdichtingsset, nieuw carter en olie).

Het probleem dat ik nu tegenkom is de bekende "ZF Lurch", en ook langzame 1 naar 2 versnellingen (er is ook een raar geluid als hij van 1 naar 2 schakelt).

Ik ben een paar keer terug geweest naar de ZF-specialist voor een adaptatie reset, maar hij heeft problemen met de diagnose tool en kan de parameters niet resetten (voor zover ik begrepen heb is het een Jaguar-specifieke software).

Zijn er nog andere bekende manieren om dit te doen? Ik merkte dat na het loskoppelen van de accu voor een paar uur en het weer aansluiten, het schakelen enorm verbetert en de lurch ook verdwenen is! Maar dit duurt maar een paar dagen (of een paar mijlen) en daarna is het weer terug... Ik heb gelezen dat de transmissie adaptaties niet alleen door het loskoppelen van de accu gereset kunnen worden, maar wat is dan de verklaring?

PS: Ik weet dat er veel topics over zijn, maar ik kan geen antwoord op mijn vraag vinden.
 
#2 ·
Vorig jaar vond en probeerde een van onze leden een nieuwe Adaptions reset procedure die werkte op zijn Diesel S Type, niet de Throttle Pedal Limits, maar ik kan het niet vinden.

Kan iemand helpen?
 
#3 ·
Versnellingswisselingen worden afgehandeld door de TCM, maar deze wisselt berichten uit (via CAN) met de PCM (en in sommige gevallen PCM met ABS, maar niet in de situatie van deze thread, verwacht ik).

Accu loskoppelen reset alleen de geleerde waarden van de PCM (er zijn er veel). Deze omvatten brandstofaanpassingen en vele controles (weerspiegeld in de status van elke OBD-monitor en eventuele codes die kunnen worden gemarkeerd).

Nu, vroege TCM/PCM-software kon leren en later afdrijven, d.w.z. na verloop van tijd slecht leren. Nieuwe software (ze worden kalibraties genoemd) werd geleverd, dus het zou verstandig zijn om uit te zoeken of u de nieuwste voor uw specifieke auto heeft. (Normaal gesproken via IDS/SDD.)

De geleerde waarden van de TCM staan bekend als aanpassingen (soms adaptaties) en kunnen worden gewist met behulp van IDS/SDD.

Natuurlijk werkt niets hiervan naar behoren in het geval van bijvoorbeeld: te weinig vloeistof, versleten ZF-klep(en), een mogelijk klein motorprobleem waardoor de PCM slecht samenwerkt, enz.
 
#4 ·
De enige manier om ze te resetten is dus via IDS/SDD.

Het vloeistofpeil en de versnellingsbak zelf (hardware) zijn in orde, hij heeft pas ongeveer 10.000 mijl na revisie.

Ik zal het dan boeken bij een Jaguar-dealer, ze moeten alle software hebben om dit te doen, hopelijk!
 
#7 ·
"Sinds ik de auto in maart 2018 kocht, ontwikkelde mijn XJ TDVi 2.7 met de ZF6HP26-bak 'het schokken' (bij het vertragen bij kruispunten en vervolgens optrekken, aarzelde hij en schokte hij in de versnelling). Toen ik de kosten van een volledige versnellingsbakspoeling en -vulling onderzocht, besloot ik, voordat ik ÂŁ600+ uitgaf, om zelf de rijcycli te resetten door een procedure te volgen in een technisch bulletin van Jaguar dat ik online was tegengekomen. Ik drukte de instructies af, maar ik heb ze sindsdien niet meer kunnen vinden, hoewel ik eerlijk gezegd geen tijd heb gehad om er goed naar te zoeken. Hoe dan ook, ik volgde de instructies tot de letter en tot nu toe zijn de resultaten zeer bevredigend. De auto lijkt niet langer het schokken te hebben, en alle versnellingswisselingen lijken soepeler te verlopen. Dit is wat het bulletin adviseert:

Breng de auto op normale bedrijfstemperatuur (transmissieolie moet minimaal 60 graden C zijn). Voer de procedure niet uit in de sportmodus. Vanuit stilstand, zachtjes accelereren van 1 naar 2 en de versnelling opschakelen bij tussen 1300 - 1800 tpm. Volg dit proces door 2-3, 3-4 en 4-5 bij tussen 1300-1800 tpm en accelereer zachtjes tot 50 mph in de 5e versnelling. Druk zachtjes de remmen in totdat de auto tot stilstand komt en houd de voetrem minimaal 15 seconden ingedrukt. Doe deze procedure minimaal 5 keer.

Ik heb dit 7 keer gedaan om zeker te zijn, en de versnellingsbak is getransformeerd. Ik zal de versnellingsbak volgend jaar sowieso laten spoelen en onderhouden, aangezien de auto net 71.000 mijl heeft gereden en waarschijnlijk nog zijn originele olie heeft. Dit proces werkte voor mij, dus hopelijk kan het anderen helpen met het schokken, voordat ze een fortuin uitgeven."

Hoi Bilzerain,

Hierboven is afkomstig van een bulletin van een Jag-technicus en sinds het instellen van de rijcycli door het bovenstaande proces te volgen in mijn XJ uit 2008, zijn mijn schoksymptomen sterk verbeterd. Ik zeg niet dat het voor jou zal werken, maar het is misschien het proberen waard. Succes.
 
#8 ·
Ik had een heel slechte schok in elke versnelling.

De oorzaak bleek, of je het nu gelooft of niet, een VERKEERDE BOUGIN te zijn!

Ik kocht de XJR met een misfire op cilinder 8. Ik verving de bobine en de bougie door een Champion bougie, wat de misfire verhielp. Daarna begon de transmissie heel slecht te doen met een schok in elke versnelling als je wat gas gaf. Na het vervangen van de transmissievloeistof, filter en de afdichtingen van de mechatronische unit, en het updaten van de TCM-software en het resetten van de schakelaanpassingen, was het probleem er nog steeds, net zo erg. Een man bij een Jaguar garage vertelde me dat hij iemand in de werkplaats had met een slechte bobine en transmissieproblemen, die werden verholpen na het vervangen van de bobine. Dus dat deed me de bougie vervangen die ik in het begin had vervangen. Ik verving die Champion bougie door een NGK bougie en dat loste het op. Het bleek dus die bougie de hele tijd te zijn. Mijn theorie is dat deze een hoogspanningspiek of iets dergelijks veroorzaakte, waardoor de TCM in de war raakte.
Dus koop nooit een Champion bougie voor je Jaguar! Die bougie van $4 kostte me $570 aan alle andere dingen die niet de oorzaak bleken te zijn.

Slechte bobines of bougies zijn misschien niet jouw probleem, maar ik dacht dat ik het hier zou plaatsen voor andere mensen die misschien hetzelfde probleem hebben als ik. En bougies zijn goedkoop en gemakkelijk te vervangen voor $4 per bougie... (Zorg ervoor dat je NGK krijgt)
 
#9 ·
Hartelijk dank voor de waarschuwing emiel.

En welkom op onze forums.

Dat is een onverwachte oorzaak. Aan de positieve kant heb je de transmissieservice gedaan en van de lijst afgehaald.